Friday, October 31, 2008

:: Pembelaan Peniaga Kecil :: Tesco, Carrefour, Giant, KingKong


Siapa yang boleh bela mereka2 ini?

Isu kali ini aku akan cuba ketengahkan permasalahan selekeh dan remeh dari kalangan peniaga-peniaga kecil seperti pekedai2 runcit, peniaga2 pasar basah dan segala jenis peniaga-peniaga yg mempunyai perniagaan kecik-sekeciknya. Siapa yang akan membela mereka-mereka ini???

Dua hari lepas ako baru jer pegi rumah abang ipar aku di Meru, Klang. Dalam perjalanan aku singgah di sebuah 'HYPERMARKET' yg agak tersohor jugak iaitu TESCO Setia Alam. Dua tahun lepas aku datang ke sini(Meru), area Setia Alam ni baru nak naik, yg ada masa tu padang seluas-luasnya, selepas dorang tarah ladang kelapa sawit da bangunkan projek pembangunan kat Setia Alam ni. Cerita yg ingin aku ketengahkan kat sinih bukan lah pasal ako pegi jalan2 kat Setia Alam. Yg ako rasa nak cerita nih, adalah pasal, siapa yg akan bela peniaga-peniaga kecil yang bukak kedai runcit(tak kira la, kedai runcit cikgu baharom ke, kedai runcit appu ke) yang menjalankan perniagaan mereka di sekitar kawasan ratio keluasan Setia Alam yang terus membawak ke kawasan Meru, Kapar dan Klang.

Bila jer kita masok dalam Tesco ke, Giant ke, Carrefour ke, kita mesti perasan perasaan 'sesuatu' bila ada dalam kawasan premis ni, 'sesuatu' yg dimaksudkan ako adalah, kita mesti rasa, kita boleh cari segala jadah benda yg ada dalam dunia nih kat dalam premis ni. Betol ke tidak, perasaan sesuatu tu lah secara perlahan-lahan akan membunuh kesemua peniaga-peniaga kecik yg akan secara tidak langsung mempertahankan perniagaan mereka selagi boleh.

Semalam ako pegi pulak Tesco Selayang, awek ako suro beli barang, pegi je la, sebabkan aku round sorang2 dalam Tesco ni, jadi banyak la masa ako memerhati pergerakan dan situasi dalam Tesco ni secara lebih terperinci, bila mana ako tengok barangan yg dorang sediakan memang cukup, dari barang rumah, barang masak, barang perabot, kain baju, suar dalam, apa segalanya lah korang nak mesti jumpa dalam Tesco, mak bapak jer takder jual dalam tu. Setelah lama ako round-round dalam Tesco nih, baru ako terperasan, dimana sifat penjenamaan sendiri(betol ke frasa yg ako guna?) oleh pihak Tesco pulak, dari segala jenis barang, tak kira barang makan minum, air cola, aiskrim, jus buah, kacang tanah dan bermacam-macam lagi benda yg dorang nih dah jenamakan menggunakan jenama dorang(Tesco). Dari situ aku jugak teringat yg penjenamaan sendiri nih terjadi jugak di HYPERMARKET Giant, dimana penjenamaan sendiri produk-produk popular atas jenama sendiri.

Dari sini aku tak tau lah, tujuan penjenamaan nih adalah bersifat persaingan sihat atau tidak, samada persaingan ini bertujuan untuk memberi pilihan harga lebih murah untuk barangan yg sama jenis. Tapi pada pandangan RADIKAL ako pulak, benda nih jugak sama seperti menabur 'Natrium Nitrat' kedalam periuk nasi pengusaha-pengusaha dan pengilang-pengilang kecil jenama-jenama baru nak naik, lebih-lebih lagi ianya tidak terkecuali pengusaha-pengusaha kecil dari golongan BUMIPUTERA. Masalah inilah yg lama-lama membusuk dan terus membusuk, lama-lama bangkai. Siapa nak jawab nih Jack?? Ah! jangan jadi macam filem Wall-E sudah... semua barang dah jadi jenama satu kompeni jer...

Perkara nih ako rasa kena ketengahkan, pihak-pihak yang bertanggungjawab kena pantau dan amik tindakan, paus-paus besar ni, dorang punya banyak modal, setakat nak sapu plankton-plankton sekeliling dorang senang-senang jer....

No comments: