Friday, September 19, 2008

|| Minda Ku Terus Bersaru ||

Benarkah pertukaran kerajaan akan berlaku dalam jangka masa terdekat ini?

Persoalan seperti ini sering dikeutarakan kepada aku oleh mereka2 yg rasa kurang yakin ianya akan berlaku,

16 september dah pon berlalu, takder tuka kerajaan pon?

Satu lagi pertanyaan lazim dari mereka2 yg yakin pertukaran akan berlaku, tapi masih lagi menguatkan perasaan masing2 dengan doa2 tipoo kununnya pertukaran kerajaan tidak akan berlaku.

Pada diri aku, perkara yg menjadi pokok dalam persoalan bongok nih bukanlah tarikh atau waktu ianya akan berlaku, 16sept adalah sebagai satu titik atau dot mula kepada perkara yg sedang dan akan terus berlangsung dan terus-menerus tanpa henti biarpon banyak halangan dan cubaan2 taik dari mereka2 yg tidak mahu ianya berlaku. Dengar2 dari memember yg bekerja dengan gomen pon, dah banyak yg meng'audit' repot dan akaun keluar masok mereka, ntah apa yg perlu diaudit, aku tak pasti, dari VO ke VOP, dari QUO ke INV, dari hulu ke hilir... banyak orang yg da pening kepala da skang nih... "Kata takkan berlaku".

Sekiranya berlaku pertukaran kerajaan (tidak kira bila), semua akaun, bil-bil, kertas2 tulis angka 'uang' akan terus diaudit dan di check oleh orang2 baru untuk membongkar kerja2 yg busuk mereka2 yg terdahulu, kalau ada yg wangi takper la, biar terus wangi, sebabnya yang dicari ialah bau yg busuk, kalau kita masok bilik ada bau tikus mati, dah sure kita akan tinjau bawah meja atau lemari tercari2 mana bangkai tikus tu, tapi kalau kita masok bilik bau wangi yg best, takder kita nak terhegeh2 cari bau apa(selalunya la).

Bapak2 yg bikin projek2 kontrak ke, sapkon ke, skang nih pon banyak gak yg pening kepala, dari borak2 ditepi mereka yg aku dok pasang telinga dengar, banyak barang mentah da naik harga, dari copper nya, ke gulung wayarnya, semua da naik harga, sebab??? apa lagi kalau bukan emas hitam yg menjadi kegilaan alasan untuk menaikan harga barang, tapi....!!!!!! harga minyak bukan ke da turun beb... apsal harga barang tak turun??? mari kita tanya Ah Keong...

"sekarang kilang sudah mikin itu balang masa halga mahat dulu, bila itu minyak ala tulun lima belas sen, tapi itu stok lama punya halga, mana bley mau kasi turun, nanti lugi sama kilang, saya kedai pon simpan stok lama punya halga, balu punya halga tala mali lagi... lu apsat tanya?? kasi baya sudah la... sebok punya pendek..."

Apapun alasan, aku pasti, bila kerajaan bertukar dan janji mereka untuk menurunkan harga minyak terlaksana, sesiapa pon mereka2 ini perlu dan wajib untuk menurunkan harga2 barang, bukan semua orang mampoo pakai Toyota Wish beb, kenaikan harga barang nih untuk kesenangan mereka2 dari kelas bawahan, tak kesian ke dengan atok2 yg kerjakan sawah, kerjakan ladang kecik, dapat pon dua tiga ketol sebulan, tetiba nak beli minyak masak pon kena catu... salah saper beb?????

"bila harga minyak naik, harga barang naik, PM cakap dalam tv, suro orang macam kita berjimat cermat dalam belanja, habis pak menteri yg kehulu-kehilir kena eskot ramai2, pastu jalan2 makan angin luar negara, pakai duit sapa? duit keluar dari tanah? mak dia kirim duit dari kampung? bawak anak bini pegi oversea, shopping sana sini, kita kat Malaysia ni dia suro berjimat-cermat dalam belanja.... *&*%$%#%%$#@^&%#%" (ayat seterusnya telah ditapis) kata seorang member aku, ahli musik tradisional core(dewangga sakti).

cakap banyak pon bukan boleh dapat apa... apa2 hal... assalamualaikum...

-Yang Makin Celaru

No comments: